Všechno špatně se Zaklínačem- část první


Že CD Projekt RED se Zaklínačem 3 takzvaně utáhl všechny potřebné šrouby žánru rpg a uchvátil tak miliony hráčů celého světa opakovat nemusíme. Své o tom vypovídá jen počet ocenění, která titul minulý rok získal a díky nimž se zařadil do čela žebříčku nejoceňovanějších her všech dob. Když k tomu přičtete dva stejně kladně přijaté datadisky, vznikne vám obrátek hry, jejíž kvalitu bude velice obtížné překonat. Je však Zaklínač 3 opravdu bezchybnou hrou, jak se můžeme dočíst v některých recenzích? V Žádném případě.

Level up!

První ne úplně dobře zpracovaná mechanika vás bohužel provází celou hrou. Její možné (fatální) důsledky se však projeví až dlouho poté, co hru poprvé zapnete. Ano, mluvím o levelovacím systému.

Zní to absurdně, ale hráči, kteří se opravdu ponoří do prozkoumávání světa, nad rámec hlavním úkolem stanovené linky, jsou za to později trestáni nízkým počtem zkušenostních bodů. Proč? Je to jednoduché, plněním vedlejších úkolů a otazníků se dostanou vysoko nad požadovanou úroveň hlavního úkolu a ten pro ně přestává být výzvou. CDPR se snažil tuto nízkou obtížnost spojenou s příliš vysokým levelem vyřešit implementací tzv. level scalingu. Ten však nijak nemění počet zkušeností v úkolech. Po zapnutí sice bojujete proti nepřátelům na vaší úrovni, pokud však byl jejich level původně mnohem nižší, malému zisku zkušeností se jednoduše nevyhnete. Zkráceně: Hra se neumí vypořádat se skutečností, že hráč ve hře s otevřeným světem sejde z předem vyznačené cesty.

Nabízí se tady srovnání například s o pár let starším Skyrimem, jehož levelovací systém byl schopen flexibilně reagovat na hráčova rozhodnutí a každý herní způsob se tak v kontextu herního světa jevil jako zcela adekvátní. Pokud na okamžik odlédneme od všech ostatních rozdílů mezi těmito tituly, zjistíme, že cesta rozdělování zkušenostních bodů, po které se vydala Bethesda s pátým dílem série The Elder Scrolls, by neuškodila ani tak odlišnému titulu jako je Zaklínač 3. Tím však končí jakékoliv další srovnávání.

V případě, že chceme Zaklínačem 3 postupovat co nejefektivněji (chápeme: Získávat co nejvíce zkušeností v co nejkratším čase) a přesto nevynechat většinu vedlejší náplně, se dostáváme do situace, kdy hledáním úkolů na naší úrovni strávíme tolik času, že si tím prakticky zruinujeme kontinuitu zábavnosti a tím i samotný herní zážitek. Většina hráčů je tak vystavena situaci, kdy plní většinu úkolů mimo hlavní dějovou linku za směšně nízký počet zkušeností.

Nabízelo by se namítnout, že samotná nápň vedlejších úkolů je odměnou sama o sobě a tato připomínka se může jevit jako zcela oprávněná. Nic však nevypovídá o kvalitě rozebíraného systému, který si proto, zcela oprávněně, vysloužil množství kritiky.

Narazili jste při průchodu hrou na podobné nedokonalosti? Napište nám zde nebo na naší facebookové stránce TheWitcher.cz.

2 komentáře u Všechno špatně se Zaklínačem- část první

  1. Babson napsal:

    „Je to jednoduché, plněním vedlejších úkolů a otazníků se dostanou vysoko nad požadovanou úroveň hlavního úkolu a ten pro ně přestává být výzvou.“ – podle me nemate vubec pravdu, zkuste tu hru zapnout na pochod smrti a k tomu scaling nepratel a uvidite tu vyzvu

    • Carmack napsal:

      Chápu kam tím míříte, je třeba si však uvědomit, že level scaling nijak nemění počet získaných zkušeností. Byl implementován do hry mnohem později a při vývoji levelovacího systému se s ním vůbec nepočítalo.
      Nicméně uznávám, že je na místě lepší formulace:
      „Je to jednoduché, plněním vedlejších úkolů a otazníků se dostanou vysoko nad požadovanou úroveň hlavního úkolu a ten pro ně přestává být výzvou. CDPR se snažil tuto nízkou obtížnost spojenou s příliš vysokým levelem vyřešit implementací tzv. level scalingu. Ten však nijak nemění počet zkušeností v úkolech. Po zapnutí sice bojujete proti nepřátelům na vaší úrovni, pokud však byl jejich level původně mnohem nižší, malému zisku zkušeností se jednoduše nevyhnete.“

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.